Uttalande: DHR och Unga Rörelsehindrade om nazistiska organisationers närvaro under Almedalen

Översikt av parken Almedalen med Visby i bakgrunden och mörka mål

Politikerveckan i Almedalen är Sveriges största politiska mötesplats. Det är en plats där demokratiska organisationer och företag kan samtala, diskutera och debattera aktuella samhällsfrågor. DHR och Förbundet Unga Rörelsehindrade kommer delta i årets Almedalsveckan, liksom vi gjort under många år.

Vår entusiasm för att delta under Almedalsveckan har i år fått sig en ordentlig törn. Detta eftersom arrangörer och polisen har gett nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd att delta under veckan, som om de var vilken demokratisk organisation som helst. Det har resulterat i att ett antal demokratiska organisationer som vanligtvis deltar under Almedalsveckan, har beslutat sig för att inte delta i år. RFSL är ett av de främsta exemplen.

Vi har förståelse för att RSFL ställer in de flesta aktiviteterna på grund av säkerhetsskäl. Personer med funktionsnedsättning har, precis som HBTQ-personer, varit måltavla för nazistisk förföljelse. Att hotet mot personer med funktionsnedsättning inte upplevs som lika stort idag från exempelvis NMR, spelar ingen roll. Den nazistiska ideologin utgör ett hot och skapar obehag hos våra medlemmar.

Vi riktar stark kritik mot att en högerextrem terrororganisation tillåts delta på bekostnad av demokratiska företrädare och organisationer. DHR kommer att delta i Mångfaldsparaden den 7 juli i Visby/Almedalen tillsammans med alla andra som står upp för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Förbundsstyrelserna för DHR och Unga Rörelsehindrade

Publicerat: 2017-06-26 | Text: DHR