Vi fick ett samtal …

Berättelsen om Ellinor som vi lade ut i går på Facebook har gett en enorm effekt. Det är många som har uttryck sin ilska, förfärats över handläggarens bemötande och/eller delgett sina egna berättelser. Inlägget har delats drygt 200 gånger.
Läs inlägget på Facebook (finns citerat nedan också). Dela och kommentera gärna inlägget du också.
”Det kom ett samtal till kansliet. En ung kvinna, drygt 20 år berättade om bemötandet och det beslut hon fått av Försäkringskassan.
Kvinnan, vi kan kalla henne Ellinor, är användare av rullstol, bor i egen lägenhet och har haft assistans dygnet runt med jour på natten. Försäkringskassans nya beslut är nu 9,5 timme per dygn och ingen jour på natten.
När Ellinor frågar handläggaren vad hon ska göra om det händelsevis börjar brinna, får hon svaret: ” Sannolikheten att det händer är inte nämnvärd. ” Och om hon behöver gå på toa på natten? Ja men då är det väl bara att använda blöjor, blir svaret.
Helt plötsligt förvandlas en ung människa från att vara en självständig individ på väg ut i livet, till att bli ett obetydligt objekt!”

 

Print Friendly

Publicerat: 2017-04-05 | Text: janna