Biljett innan avgång med SJs tåg

Från den 12 december blir det tydligare att alla SJs resenärer ska ha biljett innan avgång. Då kommer SJ inte längre att erbjuda möjligheten att köpa sin biljett av tågvärden ombord. Detta meddelar SJ i ett pressmeddelande.

Vid behov av att köpa biljett i direkt anslutning till avgång hänvisas kunden istället till appen Min Resa, mobil.sj.se eller SJs kundtjänst.

De senaste tre åren har förutsättningarna för att köpa biljetter förändrats betydligt. SJ har skapat flera nya digitala köpkanaler och har i dag över 600 ombud över hela Sverige. Samtidigt har andelen kunder som väljer att köpa sin biljett ombord, av tågvärden, minskat till 0,6 procent av totala andelen sålda biljetter, vilket är mindre än en biljett på varannan avgång. Trenden är tydlig – SJs kunder driver på digitaliseringen.

– För att möta specifika behov har SJ dialog med Handikappförbundet, pendlarföreningar och pensionärsorganisationer som bidragit med kunskap till våra betallösningar. Vi har bland annat tillgodosett funktionshindrade önskemål genom ökad tillgänglighet till SJs kundtjänst i form av ett eget tonval (tonval 5) samt mer generösa öppettider, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör.

Under en övergångsperiod tar SJ hänsyn till hur förutsättningarna ser ut för respektive kund. Och har en generös attityd till kunder med särskilda behov av hjälp med att köpa biljett i digitala kanaler, eller behöver information om de nya reglerna.

– I övergångsperioden, med start i november, hjälper vi de kunder som saknar biljett ombord att själva köpa biljetten via mobil eller kundtjänst. Från den 12 december kommer SJ, om det saknas giltig biljett, ta ut en avgift på 1200 kr, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör.

Print Friendly, PDF & Email