DHR välkomnar förändringen och utvärderingen av bilstödet

Sen den nya lagstiftningen för bilstöd infördes 1 januari 2017 har handläggningen fungerat uselt och kan närmast liknas vid ett haveri. Istället för att göra bilstödet mer användbart för de med lägre inkomster och förbättra ansökningsprocessen har det blivit tvärtom. Något DHR var bland de första att lyfta och sen dess arbetat aktivt med frågan.

Under 2017 fattades det enbart beslut om 60 stycken nya anpassningsärenden vilket är klart under genomsnittet genomfört med tidigare år. Försäkringskassan har inte klarat av sin uppgift att handlägga bilstödet. Myndigheten har även ställt helt orimliga krav på både den som söker bilstöd och på bilanpassningsbolagen. Hela situationen för bilstödet har gjort att branschen lever under konkurshot och Sverige riskerar att förlora unik kompetens när det gäller bilanpassning.

De få som har fått beviljat bilstöd och överhuvudtaget kunnat skaffa sig en bil, har tvingats att köpa dyrare, mer miljöovänliga och bussliknande fordon som fungerar dåligt i vardagen. Vilket har inneburit att många människor har fått sin rörelsefrihet begränsad sen det nya bilstödet infördes, därmed har även möjligheten att försörja sig och ha ett bra socialt liv begränsats.

Efter DHRs påverkansarbete har nu regeringen gett i uppdrag att se över bilstödet rapporterar Ekot. I inslaget intervjuas även DHRs förbundssekreterare Ken Gammelgård.

– Det är glädjande att regeringen nu ger Försäkringskassan och Trafikverket i uppdrag att se över bilstödet. Under längre tid har vi försökte att få till en dialog med Försäkringskassan utan resultat. Vi förutsätter nu att Försäkringskassan inleder en dialog med funktionshinderrörelsen och bilanpassningsbranschen säger Rasmus Isaksson förbundsordförande i DHR.

________________________________________________________________

Missa inte vårt seminarium om bilstödet i Almedalen hos Full Delaktighet på Birgers gränd 1 den 5 juli klockan 10:45-11:30. Några av de medverkande är statssekreterare på socialdepartementet Maja Fjaestad, talesperson för Liberalerna riksdagsledamot Bengt Eliasson och Andreas Gunnérius, styrelseledamot i Branschföreningen Svensk Fordonsanpassning. Seminariet sänds också direkt på Youtube och kunna ses i efterhand.

____________________________________________________________________

Tycker du att vårt påverkansarbete är viktigt när det gäller bilstöd och parkeringsfrågor för personer som har nedsatt rörelseförmåga. Hjälp oss genom att bli medlem i DHR, endast 150 kronor första året, bli medlem!

Print Friendly, PDF & Email