Möte med TallinkSilja om hur reseupplevelsen kan förbättras

Färjan Romantika från Tallink

TallinkSiljas färja Romantika. Foto: Kristian Cornell

I veckan var DHR inbjudna av TallinkSilja för ha en dialog hur resandet med deras färjor kan utvecklas. Fokus för mötet var resenärer med nedsatt rörelseförmåga. Ett positivt möte där rederiet visade vilja att långsiktigt förbättra tillgängligheten.

Mötet kom till efter att DHR Stockholm vid ett tidigare tillfälle varit i kontakt med rederiet efter en resa. I brevet som DHR Stockholm skickades framfördes många kloka synpunkter om förbättringspotential för resande med nedsatt rörelseförmåga. Till exempel påpekades att fjärrkontroller i rummen bör ligga på sängen och inte högt upp på en hylla och att handukskrokarna i badrummen kunde sänkas.

Under mötet betonade vi också frågor om prisklasser om man bokar anpassat rum – att man bör ha samma valfrihet att resa i olika reseklasser även om man behöver anpassat rum.
Rederiet tog upp frågan om att de har begränsade möjligheter att ge hjälp utöver vad som står i regelverket och den vanliga servicen de ger till samtliga passagerare. Enligt gällande regelverk ska rederiet kunna ge assistans mellan terminalen och färjan vid på- och avstigning. Det är en fråga som DHR tillsammans med TallinkSilja kommer fortsatta ha en dialog kring.

Print Friendly, PDF & Email