Nej Åsa Regner, bilstödet fungerar uselt!

 

Under tisdagen var det debatt i riksdagen med ansvarig minister Åsa Regner (s) om bilstödet efter en fråga från Bengt Eliasson (L). Det blev tydligt i debatten att ministern inte kan frågan och förde fram felaktiga fakta under debatten. Några av hennes felaktiga fakta:

– Bilarna som beviljas stöd ska vara trafiksäkra
Nej, istället innebär det nya bilstödet det motsatta, Försäkringskassan tvingar de som beviljas stöd att köpa in större fordon som bussar och skåpbilar. Fordon i dessa kategorier har lägre säkerhetskrav än vanliga personbilar när det gäller krocktester och andra säkerhetskrav. De större fordonen ger även mer utsläpp och bidrar till en större klimatpåverkan något som går tvärs med Sveriges klimatpolitiska mål.

– De med lägre inkomst ska få större bidrag och lättare kunna skaffa bil
Kraven att så mycket som möjligt ska vara fabriksmonterat för att få bilstöd innebär att Försäkringskassan ställer krav på större fordon. Det har gjort att inköpskostnaden av fordonet har ökat för alla, även de få med lägre inkomster som eventuell får ett större grundbidrag med det nya bilstödet.

-Nya bilstödet fungerar bra
DHR och flera andra förbund har under en längre tid varit mycket kritiska till bilstödet. Det är bortom vårt förstånd hur ministern kan tolka vi är positiva till den nuvarande situationen. Vi, andra förbund och enskilda personer har slagit larm om hur dåligt det nya bilstödet fungerar. Till såväl myndigheter, regeringen och riksdagsledamöter, Åsa Regnér kan omöjligt ha missat det i sin dialog med rörelsen.

– Inga problem med Försäkringskassans handläggning, bara en vanlig varieration i antal ärenden
Under 2017 beviljades det enbart 60 personer bilstöd, tidigare år har antal beslut varit runt 1800 stycken. Som princip har anslaget tagit slut i augusti eller september och inte varierat som ministern påstod. Det betyder att ungefär 1700 människor fått sin rörelsefrihet begränsad under 2017, då de inte kunnat få bilstöd som tidigare.

 

– Bilstödet är viktigt för vår rörelsefrihet och att det vi ser på området är ännu ett tecken på att rättigheter idag inte ses utifrån de möjligheter de skapar utan utifrån ekonomiska kalkyler säger Rasmus Isaksson, förbundsordförande DHR

Print Friendly, PDF & Email

Anmäl dig till vårat nyhetsbrev