Våra medlemmar har signalerat att serviceresors färdtjänstservice i Göteborg är under all kritik på helgerna för de av oss som behöver sitta kvar i sin rullstol under resan. Som medlem med behov av rullstolsbuss undrar du säkert hur DHR arbetar med serviceresor för att komma tillrätta med det här.
Serviceresor har ett eget brukarråd bestående av funktionshinderrörelsen och pensionärsföreningarna. DHR representeras av Akbar Husseini och mig Robert Kindberg.

I början av den här upphandlingsperioden saknades det Caddiebilar. Detta har man nu kompenserat med ett 20tal rullstolsbussar. I nuläget bedömer DHR att det inte är en brist på fordon, som är problemet, utan problemet är att serviceresor fyller fordonen med resenärer som inte behöver sitta i sin rullstol under färd. Ett annat problem är att färdtjänstens planeringssystem inte kan se om en kund behöver rullstolsbus eller inte. Har väl en ”taxikund” kund fått plats i en rullstolsbuss, har systemet inte möjlighet att prioritera mellan de som behöver fordonen och ”utfyllnadskunderna”, som lika gärna skulle kunna åka en vanlig färdtjänstbil.

Hemköp eller ICA har datasystem som håller koll på sina kunders behov av godis, medan serviceresors system inte ens klarar av att sätta rätt kund i rätt fordon. Resultatet blir att de med de största behoven trängs ut på grund av otidsenliga datasystem. Tills detta är åtgärdat vill vi i DHR att bara kunder som har behov av att sitta kvar i sin rullstol under färd får tillgång till rullstolsbussarna – åtminstone under veckoslut och storhelger

Gör din röst hörd om hemtjänst! Går det att leva ett aktivt liv om man har stora behov av hemtjänst? Många av våra medlemmar har ju som bekant hemtjänst. En hemtjänst som vi får höra fungerar dåligt – framför allt för dem som behöver mycket hjälp. Samtidigt så säger staden att hemtjänsten fungerar bra och att 95% av alla som använder tjänsten är nöjda. Detta gör oss förvirrade.
Tillsammans med Funktionsrätt Göteborg och projektet Tyck Till ska vi därför dra igång en synpunktskampanj där våra medlemmar ska få hjälp att säga till när det inte fungerar. De som kan kommer att kunna använda sig av sin dator eller smartphone för att klaga. De som inte har tillgång dator eller en smart telefon kan få hjälp att lämna en synpunkt via vårt kansli.
Har du tankar och funderingar, hör av dig till mig eller Håkan Högberg tel. 0728-31 62 80.
Vi vill ha dina synpunkter om hur vi ska utforma en synpunktsblankett om hemtjänst.

Varmt välkommen till höstens verksamhet hälsar styrelsen genom
Robert Kindberg
Ordförande DHR Göteborg

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Text: jonas

Kommentarer är avstängda.