Onsdagen den 3 oktober anordnade avdelningen ett medlemsmöte om det havererade bilstödet och parkeringsfrågor.
Det blev ett välbesökt möte där medlemmarna hade många frågor om hur föreläsarna tror att det kommer att bli i framtiden. Som stödet ser ut idag är det en katastrof! Inte bara för oss användare av bilen i slutändan, utan även för företagen som anpassar bilarna. Försäkringskassans extremt långa handläggningstider gör att många firmor helt enkelt inte får in tillräckligt med jobb. Detta har även lett till att många anpassningsfirmor har fått minska sin personalstyrka.
Att man ska vänta uppemot ett år från det att man ansöker tills det att man får besked, kan ju ställa till stora problem för den enskilde individen. Då hen får problem att ta sig till arbetsplatsen och sina fritidsaktiviteter.
Särskilt kännbart blir det naturligtvis för dem som bor på landsbygden, eftersom de är ännu mer beroende av bilen. Det är till exempel inte ovanligt att man har en bra bit att åka mellan hemmet och affären.

Det är en rad ändringar som man har gjort som har försämrat för oss som äger anpassade bilar.
Många av oss behöver anpassning som är fabriksmonterad till exempel automatlåda, farthållare, en eldriven bagageöppnare, elmanövrerat säte. Detta kan man inte längre få eftersom Försäkringskassan kraftigt har minskat möjligheten att eftermontera anpassning.
Genom att tvinga oss att köpa en bil som redan har automatiskt bagageöppnare, så flyttar Försäkringskassan den extra kostnaden från sig själva till oss som ska äga bilen.
Även Trafikverket arbetar aktivt för att minska kostnaderna. De är hela tiden ute efter att sänka kostnaderna. Om du har haft till exempel robot under en längre tid och som du vet fungerar bra för dig, arbetar de aktivt för att du ska ta en som är billigare. Detta även om de inte vet något om den, huruvida den kommer att fungera för köparen eller inte.
Är det inte mer kostnadseffektivt att montera in anpassningar som man vet fungerar, än att sätta in produkter som man med stor sannolikhet tvingas att laga eller byta?

Ett exempel på hur det kan se ut för köparen:
Du besöker bilhandlaren och hittar en bil som du är intresserad av. Denna bil har årsmodell 2018. Du meddelar Försäkringskassan detta när du ansöker. Men eftersom det kan ta upp till ett år innan du får besked så är risken extremt stor att just den bilen som du har tittat på, inte finns kvar när du väl har blivit beviljad ditt bidrag. Men eftersom din ansökan baseras på en bil som inte längre går att köpa, så stämmer ju inte den ansökan som du gjorde, och då får du göra om hela processen. Detta riskerar ju att bli ett moment 22 som aldrig tar slut.

Ännu ett exempel:
Om du behöver en större bil av ”Van-modell” så kan du bli tvungen att köpa en minibuss istället. Sådana som man använder till att köra färdtjänst med. Det är ju mycket dyrare att äga en sådan bil. Dessutom är det långt ifrån säkert att man har plats för en sådan stor bil i sitt garage. Och om man inte kan ställa in bilen under tak under vinterhalvåret, så fryser med all säkerhet rutorna på bilen och då är man väldigt beroende av en defrosteranläggning, och det har man naturligtvis också dragit in på…

Handikappförbunden kommer att ha fler möten framöver med de ansvariga på Försäkringskassan, företrädare för regeringen och trafikverket, för att följa upp vad man tänker göra åt problemet.
Vi får hoppas att de kan träffas och komma fram till en lösning på detta problem snarast så att folk fortfarande får möjlighet att ta sig till sina arbeten och fritidsaktiviteter.

Vid samma tillfälle medverkade även en representant från trafikkontoret i Göteborg för att kunna besvara frågor om hur det är att parkera i Göteborg om man har parkeringstillstånd.
Vi fick bland annat veta att det finns 184 handikapparkeringar i Göteborg. Det finns även 64 så kallad ”kombiparkeringar” i Göteborg. Det är sådana parkeringar som är knutna till specifika parkeringar i ett visst boendeområde.
Vi fick även veta att det kommer att införas miljözoner inne i centrala Göteborg från och med 2020. Men vi med parkeringstillstånd kommer troligen att undantas från de reglerna.
Git gav även ett bra tips om hur man kan leta efter lediga handikapparkeringar. Man kan nämligen använda sig av www.trafiken.nu
För att hitta detta, klicka på ”Visa på kartan”. Därefter parkeringar och handikapparkeringar.
En sak som jag lärde mig var att färdtjänstfordon faktiskt får parkera på handikapplatser om de ska hämta eller lämna en resenär.

Frågor om bilstödet är verkligen en fråga som berör, speciellt i dessa dagar när Färdtjänsten försämras kraftigt.
Jag är övertygad om att vi får anledning till att återkomma flera gånger både i frågan om bilstödet och Färdtjänstens utveckling.

Print Friendly, PDF & Email

Text: jonas

Kommentarer är avstängda.