Färdtjänst


Här under kan du läsa bloggar som rör färdtjänst


Artikel: Information om färdtjänsten (2016-12-14)

– Sammanställd av Rh-gruppen i Stockholms län


Vi behöver ett nytt färdtjänstavtal och vi behöver medlemmarnas hjälp för att påverka politiker och tjänstemän i SLL att inte förlänga avtalet fram till 2019. Rh-gruppen kommer på olika sätt ta ett initiativ för en konstruktiv diskussion om hur det fungerar i dag och hur det borde fungera för att uppfylla färdtjänstkundernas rätt till en säker och trygg färdtjänst
.

Så här fungerar färdtjänsten idag
Du kontaktar ansvarig handläggare i din hemkommun och ansöker om färdtjänsttillstånd. Du skickar ansökan och bifogade läkarintyg till handläggaren på kommunen, som vidarebefordrar den till Trafikförvaltningen och Färdtjänsten i Stockholms läns landsting; som i sin tur fattar beslut om färdtjänsttillståndet.

Färdtjänsten är en del av kollektivtrafiken i Stockholms län. Det finns cirka 85 000 personer som har färdtjänsttillstånd, varav cirka 71 000 nyttjar sitt tillstånd per år. Av dem har 12 000 rullstolstaxi/specialfordon/busstillstånd.

Så här fungerar Taxi-bolagen som kör färdtjänst
Sverigetaxi (tidigare Taxi 020) och Taxi Kurir vann den senaste upphandlingen av färdtjänstavtalet. De ägdes tidigare av Fågelviksgruppen, men har efter det köpts upp av Cabonline Group, ett amerikanskt vinstdrivande bolag. Det innebär att denna nya aktör även tog över rätten att köra färdtjänsten i Stockholms län.

Cabonline äger inga bilar, utan äger växeln för Sverigetaxi och Taxi Kurir, som förmedlar körningarna för bilarna som är anslutna.

Taxibilarna ägs av åkerier eller av enskilda åkare, som då har egen firma.

För att ansluta sig till Cabonlines växel för Sverigetaxi och Taxi Kurir betalar varje åkeri 11 000-12 000 kronor per månad och bil. Taxichaufförerna är alltså anställda av ett åkeri, eller är egna åkare med egen bil. Så fungerar även till exempel Taxi Stockholm och andra små och stora taxiföretag i hela landet.

Så här fungerar kundservice
Det är till landstingets kundservice för färdtjänst och sjukresor som du ska lämna dina synpunkter, klagomål och förbättringsförslag. Dit kan du också vända dig med frågor om ditt tillstånd för färdtjänst, regler, rutiner och fakturor när det gäller både resor med färdtjänst och sjukresor.

Du kan kontakta dem genom att ringa, fylla i deras webbformulär eller genom att skriva ett vanligt brev. Du måste ange att du vill få svar för att de ska höra av sig till dig om ditt ärende. Om du loggar in på Mina Sidor på färdtjänstens webbplats, så kan du se dina beställda resor. Det är enda sättet nu att få ett kvitto på att beställningen är gjord.

Telefonnummer till färdtjänstens kundservice är 08-720 80 80 och de har öppet helgfria vardagar mellan klockan 07:00 och 17:00.

Under storhelger som påsk, midsommar, jul och nyår har de stängt.

Deras postadress är:
Färdtjänsten
Box 30103
104 25 Stockholm
Deras e-postadress är [email protected]

Chaufförens villkor
Chaufförernas avtal är på provision, med en låg garantilön och färdtjänstresorna betalar sig dåligt och får konsekvenser för färdtjänstanvändaren. Till exempel är det inte ovanligt med bilar som aldrig dyker upp, inte hittar och kommer sent.

Införandet av den så kallade ”Extra service”, som endast gäller specialfordon, har inte underlättat för kunden.

I taxibranschen är inte kollektivavtal eller facklig organisering vanligt. Det finns inga avtal som reglerar förarnas arbetstider, löner, pensioner och andra avtalsförsäkringar. Färdtjänstavtalet har inga krav på rimliga arbetsförhållanden för den som faktiskt utför denna samhällsservice. Det finns chaufförer som kör veckans sju dagar med långa arbetspass för att få ihop en lön att försörja sig på. De har dålig kunskap om de lagar som ska reglera arbetsmarknaden i branschen, Åkerierna är inte heller anslutna till någon arbetsgivarorganisation i någon större utsträckning. För både chaufförer och åkerier ligger anslutningen på cirka 10 %.

Varför gör vi det här i Rh-gruppen
Vi vill:

  • att chaufförerna som ska köra människor har rimliga arbetsvillkor, så att deras situation inte går ut över våra medlemmars säkerhet och integritet.
  • att företagen ska veta vilka svårigheter som kan uppstå vid olika funktionsnedsättningar.
  • att förarna också ska vara serviceinriktade utan att brukaren ska behöva beställa ”extra service”.
  • komma fram till rätt adress och i rätt tid.
  • att personer med kognitiva funktionsnedsättningar ska ha en säker resa.

Flera av våra medlemmar har vittnat om att de känner sig hotade om de inte gör sin beställning av personlig service. Vad som ingår i den vanliga servicen, som alltid ska ges, framgår inte.

Rullstolstaxi/Specialfordon
Om du har tillstånd för rullstolstaxi, så kan du själv välja vilket taxiföretag du vill resa med när du beställer bil, bland dem som landstinget har avtal med. Alla bilar är utrustade med lift, ramp och rullstol. Behöver du något annat hjälpmedel ska du ange det vid beställningen, så ska det finnas på plats när bilen kommer, till exempel trappklättrare.
Sjukresor
Sjukresorna beställs genom din vårdgivare/vårdcentral. Färdtjänstresenärer har automatiskt rätt till sjukresa eftersom ni redan uppfyller villkoren. Om du visar upp ett giltigt färdtjänstkort för din vårdgivare så ska du få hjälp med att få tillstånd för sjukresa och ett sjukresekort. Ett tillstånd för sjukresa måste alltid registreras i förväg och resan måste beställas och utföras med ett sjukresekort.

Sjukresa gäller endast resor mellan hemmet och vård/behandling. Ange att det ska vara en sjukresa. Sjukresorna är ett helt eget system som är helt frikopplat från färdtjänsten.

Andra resor du kan ansöka om efter särskilda regler:

  • Arbetsresor
  • Studieresor
  • Hämta och lämna på förskola
  • Förtroendeuppdrag
  • Riksfärdtjänst

*Rh = Rörelsehinder. Rh-gruppen är ett nätverk med följande organisationer:
Neuroförbundet Stockholms län, Reumatikerdisktriktet i Stockholms län, DHR Stockholms läns distrikt, RBU Stockholms län och Personskadeförbundet RTP-S.

Tillsammans representerar vi cirka 12 000 medlemmar. Tillsammans uppvaktar vi politiker för att uppmärksamma frågor om funktionsnedsättning och för allas rätt i samhället.


Manifestation mot färdtjänstkaoset (2016-12-01)

SRF manifesterade tisdagen den 29 november utanför Landstingshuset dit även några DHRare anslöt sig. Budskap som ”Undvik bortförklaringar och ta itu med färdtjänstkaoset på allvar” och ”Sluta skylla ifrån er, lös problemen Nu!” var riktade till landstingets trafiknämnd, som höll möte på tisdagseftermiddagen inne i Landstingshuset.

En av de som deltog var  Kent Malmqvist, DHR, som var uppriktigt upprörd och säger:

” – Jag var med vid Seminariet om färdtjänsten som DHR och SRF arrangerade i Landstingshuset den 20 november där bl a representanter för MP, V, S, Kd och M medverkade i en panel. Representanten från Kd sa att vi ska göra kollektivtrafiken så tillgänglig att vi inte ska behöva färdtjänst och det var det dummaste jag har hört. Politikerna gick innan färdtjänstresenärer hade fått sina bilar ifrån Landstingshuset; de skulle ha stannat så skulle de få se. Förarna gick inte ur sina bilar för att höra vem som skulle åka och mötet slutade kl 16 men efter kl 18 fick de sista sina resor därifrån.

En annan sak; när det gäller kyrkoresor varför ska de vara billigare än andra rundresor? Det gör att många chaufförer inte vill köra de resorna. Sen när det gäller punktligheten; färdtjänstresenärer kommer inte i tid ens till sin egen partners begravning som man levt ett helt liv tillsammans med. På grund av att växlarna inte alltid ligger i Sverige blir det ofta missförstånd och vi blir lidande eftersom vi inte får de resor vi beställt eller så får vi resan men till fel adress eller fel dag. När jag direktbeställer färdtjänst ska bilen komma inom 15-20 minuter men den kommer först efter en timme och jag kan ju inte reklamera utan bilen kommer när den kommer. Jag kan inte beställa rundresa direkt hos växeln utan det ska göras när jag redan sitter i bilen och då får jag sitta i telefonköer så jag inte hinner beställa nästa resa utan måste gå ur bilen och beställa en ny; oberoende av väderlek. Många kvinnliga assistenter får skamliga förslag och lappar av förarna och även kunder blir tafsade på.”

Representanter från nästan alla partier i landstingets trafiknämnd valde att komma ut och ta del av våra synpunkter.

Manifestationen hade genomslagskraft och har uppmärksammats i diverse media: